Who watches the Watchmen? WE DO!

Tisdag är ju som bekant filmkväll, och ikväll blev det Watchmen, directors cut!



Så, vad tyckte jag då om denna film? Jag måste börja med att berätta att jag aldrig läst serietidningarna, så jag har inte någon åsikter om hur karaktärerna var sig själva eller inte. Men det hela är ju en superhjälte film, med en twist gällande vem som egentligen är ond och god.

5 av 6 watchmen är egentligen inte "superhältar" då de inte har några förmågor. Utan är vanliga människor som vill bekämpa brott, och gärna utklädda i spännande dräkter. Jag lämnar förklaringen av den 6 till filmen.

Filmen utspelar sig under 1985 och det är den enes dagbok som för berättelsen framåt, samtidigt som de andras sidospår (om hur de blev watchmen) hoppar in titt som tätt. I början av filmen tyckte jag det var lite rörigt, men efter ett tag hängde man med ganska bra (man hade ett tag att vänja sig då filmen var 3 timmar lång)

Skådespelet höll över lag väldigt bra klass, och "svenska" Malin Åkerman är ju ett blivande stornamn i Hollywood. Bäst var endå Jackie Earle Haley som Rorschach, som verkar balansera mellan superhjälte och mentalt störd.

I min smak var filmen lite väl blodig och brutal tidvis, men jag antar att detta beror på directors cut och tror inte det var med i biografens visning. Överlag kändes det inte att filmen var 3 timmar lång, det hände hela tiden något och jag behöll intresset hela tiden.
Betyg: 7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0