Mitt bidrag till IPRED diskussionen


bild från sydsvenskans hemsida

Jaha? Är någon förvånad? Vi inför en lag men sen händer inget. Vill man att minska fildelningen får man ju börja göra tillslag mot fildelare!

Nej, givetvis vill jag inte ha denna lagen. Jag precis som alla andra gillar att det finns "gratis" musik och film och tv serier på nätet. Men det som stör mig mest när jag läser diskussioner på nätet om fildelning är att folk verkar tycka dem har rätt att "sno" upphovsrätts skyddat material... Är folk så korkade?? Förstår man inte att precis som du vill ha betalt för att du går till jobbet och jobbar, vill de som skapar det skyddade materialet också ha betalt för sitt arbet. (Sen är det väl en helt annan diskussion att man tar 200kr för 1 cd).

Just nu har jag inget bra förslag på hur vi löser problemen, men jag kan ju säga att jag har gott på konserter jag aldrig hade gjort om jag inte kunnat få tag i musiken via nätet. Och jag hoppas att det är detta artisterna vill tjäna pengar på (dvs live framträdande)! Film och tv-serier är svårare..men hade man kunnat se dem när man ville på nätet så som man kan i usa (även om det var med reklam) så hade jag hellre gjort det.

Nä jag har inget nytt att tillföra diskussionen, bara en stilla undran om hur vi ska lösa problemen....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0